تحولات لبنان و فلسطین

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ماجرای تفکیک جنسیتی کتب درسی گفت: ستاد راهبری اجرای سند تحول بنیادین برای نخستین بار تشکیل می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تفکیک جنسیتی کتب درسی را تکذیب کرد

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش در تمام خانه ایرانیان است، گفت: در آموزش و پرورش تلاش می‌کنیم به حاشیه‌ها نپردازیم تا به کارهای اصلی برسیم.

وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سندی فاخر، بومی، تربیتی، جهانی‌اندیش و مبتنی بر تربیت اسلامی و هویت ملی است و تمام اصرار ما بر اجرای سند تحول بنیادین است و برخی از این مساله ناراحتند.

صحرایی با تاکید بر اینکه باید به ریشه، تاریخ، ملت و فرهنگ کشور برگردیم، خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین ۶ ساحتِ اعتقادی، عبادی اخلاقی؛ تربیت اجتماعی و سیاسی؛ زیستی و بدنی؛ زیبایی‌شناختی و هنری؛ اقتصادی و حرفه‌ای و علمی و فن‌آورانه دارد و اگر دانش‌آموزان طبق این ساحت‌ها تربیت شوند، چه انسان‌های فرهیخته، غنی، قوی و جامع تربیت خواهند شد.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش، مسئولیت نهادی سند تحول بنیادین را دارد، افزود: وزیر آموزش و پرورش باید سالیانه به رئیس‌جمهوری گزارش دهد که وزارتخانه‌های دیگر چقدر تکالیف‌شان درباره سند تحول را اجرا کرده‌اند.

صحرایی بیان کرد: در این هفته اتفاق بزرگی رقم می‌خورد که ستاد راهبری سند تحول تشکیل می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به معلمان دوره ابتدایی گفت: کاری کنید بچه‌ها قصه زندگی داشته باشند، قصه گذشته (تاریخ) را بدانند. نقش معلمان ابتدایی بسیار مهم است.

وی آئین‌نامه اجرایی مدارس را یکی از بهترین آئین‌نامه‌های کشور دانست و خطاب به والدین اظهار کرد: کتاب، غذای روح است. تعدادی از مردم شاید شرایط‌شان خوب نباشد، در هر کلاس درس یک کتابخانه ایجاد خواهد شد.

صحرایی با بیان اینکه سیاست دولت این است که مشکلات را از مناطق محروم شروع به رفع کردن می‌کنیم، خاطرنشان کرد: کتاب خواندن را از کودکی باید به بچه‌ها بیاموزیم. همچنین پویش کتابخوانی و «هر دانش‌آموز یک قصه» را باید ترویج دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که اولین دوره فیلم کوتاه معلم برای روایت معلمان در کشور برگزار خواهد شد، افزود: طرح معلمان ماندگار در حال تدوین است. گلستان، بوستان، حافظ‌خوانی و… به مدارس خواهند آمد.

وزیر آموزش و پرورش، با تاکید بر اینکه مطابق با تکلیف محول شده به این وزارتخانه از سوی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه درسی و آموزشی مدارس باید متناسب با اقتضائات دختران و پسران باشد، ضمن رد شائبه «تفکیک جنسیتی در کتب درسی»، درباره حواشی و بازتاب این سخنانش گفت: من قضاوت را به مردم ایران می‌سپارم، مردم قضاوت می‌کنند و به مظلومیت مدیران خود پی می‌برند که وقتی یک حرف حق را بزنی، دست و دهان و پایت باید بسوزد که چرا حق را گفتی.

صحرایی افزود: اینکه بحث «تفکیک جنسیتی کتاب» را مطرح کنند، توهین به شعور ملت است که ریاضی دخترانه و پسرانه می‌شود. زمانی هم در دانشگاه بحث می‌شد «علوم انسانی اسلامی» و «علوم انسانی غیر اسلامی» چیست؟. این ریشه تاریخی عجیب و غریبی دارد که برخی این را دنبال می‌کنند. بحث ما برنامه آموزشی و برنامه درسی بوده و اصلاً بحث کتاب نبوده است.

وی افزود: البته برخی کتب به طور طبیعی تغییر می‌کنند؛ مثلاً کتاب مهارت‌های زندگی که برخی مهارت‌ها خاص دختران و برخی خاص پسران است و یا کتاب تربیت اجتماعی و دینی که برخی مطالب خاص دختران و برخی مطالب خاص پسران است. الان هم هست و وجود دارد. یا مباحث مربوط به محیط آموزشی که دبیرستان دخترانه باید برای دختران متناسب سازی شود تا در آن راحت باشند و این توقع دختران از ما است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.